Vilket är Världens viktigaste plats inför framtiden? Där framtiden skapas? Svaret är Silicon Valley.
Finns Sverige där? Nej, inte i form av en nationell representation, som våra grannländer har. Men nu är Dagens Industri på plats. De har skickat dit en av landets främsta ekonomijournalister, Andreas Cervenka. Han ger idag i DI en synnerligen intressant bild av vad de gigantiska plattforms-företagen betyder: “Silicon Valley är nya Wall Street” Läs den! Helst i papperstidningen.
Och Cervenka kommer att – tillsammans med andra – följa upp vad som händer i Silicon Valley, även på DiGITAL.se
Det finns ingen anledning att ge ett referat här av vad Cervenka idag skriver i Dagens Industri.. För det måste läsas. (I värsta falla via länken ovan)
Sverige hade tidigare en utpost i Los Angeles som höll koll på Silicon Valley, men det var i slutet på 1990-talet. Den bevakningen, i form av ITPS och sedermera Tillväxtanalys, centraliserades och flyttade till Washington. De som utvecklade sig i Silicon Valley var inte Sverige, utan
- Danmark, med 23 medarbetare
- Finland med team Finland på plats
- Norge, Innovation Norway som finns i både Silicon Valley och San Fransisco.
Sverige, har inte har något nationellt kontor i Silicon Valley. Men genom Vinnova och Ann Lidgard får vi åka snålskjuts på våra nordiska bröder. Genom Nordic Innovation House. Sverige borde skämmas!. Men Vinnova berömmas!
Men Sverige har ingen omvärldsbevakning någon stans i världen nu, efter att den nuvarande regeringen lade ned den bevakning, som sköttes av Tillväxtanalys. Vid senaste årsskifte skrotade regeringen Sveriges omvärldsbevakning som vi alla kunde ta del av. Nu sker den i stället som internt arbete i Näringsdepartementet, utan nytta för alla andra svenska intressenter. (Men arbetet där haltar med avgångar och omplaceringar, så det står härliga till. En särskild blogg kan behövas)
När det begav sig år 2000 var Sverige ett ledande IT-land. Det illustrerade Time Magasin med en häftig omslagssida. Och så här beskrev i Aftonbladet Kista, Sveriges Silicon Valley, för 17 år sedan, år 2000. Kista skulle bli Europas Silicon Valley.
Idag flyttar storföretagen från Kista. Till de som flyttar hör Oracle och IBM men också Ericsson, som idag inte längre har 9.000 anställda där, utan möjligen 3.000 .Kista Science Center gör kraftiga insatser, men har man stöd från stad och land? Det finns anledning återkomma.