Nu har regeringen skickat flygskatten till lagrådet, och är berett att lägga fram förslag för ett genomförande.
Riksdagens utredningstjänst, som uppskattas av alla partier säger:
Antalet inrikesresenärer kommer att minska med mellan 800 000 och 1,2 miljoner per år om flygskatten införs. Det är en minskning med upp till 17 % jämfört med 2013.
Enligt organisationen Svenskt flyg så kommer detta att leda till färre flygavgångar och flygplatser som hotas när flyglinjer lägger ner. Biljettpriset kommer dock att behöva höjas mer än den ev skatten, då alla fasta kostnader ska fördelas på betydligt färre resenärer, som personalkostnader, start och landningsavgifter, bränsle, security mm.
Här finns hela Svenskt Flygs analys, som jag undrar om regeringen tagit del av. Andra länder som infört flygskatt har nu slopat den, för effekterna är inte de önskvärda
I en tidigare blogg har jag uppmärksammats flygskattens troliga effekter på Arlanda som nav mellan Asien och USA. Norwegian, som har planer att sätta in sina Dreamliner-plan där, avstår om flygskatten blir ett faktum. Enligt huvudägaren och VD-n Bjorn Kjos.
- Av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget ställer sig 126 negativa till, eller avstyrker, det. Bland dessa återfinns tunga instanser som Riksrevisionen, Statskontoret, Ekonomistyrningsverket och Tillväxtverket.
Återigen: Hur kan regeringen hålla på med så här negativa frågor, för vårt flyg, för de regionala flygplatserna och för näringslivet totalt? Är regeringen tondöv?