För två veckor sedan rapporterade jag här i bloggen att lagrådsremissen om Reepalu, som skulle skickats den 9 november, är fördröjd. Först bara någon vecka, sedan fram i vinter någon gång. Nu har media tydligen fått klart fört sig detta, och Dagens Industri rapporterade i lördags “Lagförslag om vinsttak dröjer”.
Enligt DI blir det ett förslag med lagrådsremiss efter årsskiftet. Skälet ska, enligt DI, vara att förslaget är oerhört komplext och banbrytande. Dessutom finns det omfattande remisskritik, som man måste ta hänsyn till. Det säger man nu, när remissvaren varit inne i hela 9 månader. Vad har man gjort under tiden? Så här beskriver DI arbetet i regeringskansliet:
Juristerna på finansdepartementet arbetar nu för fullt och även utbildningsdepartementet och socialdepartementet är djupt involverade eftersom så väl skollagen som socialtjänstlagen ska skrivas om.
Sedan konstaterar tidningen att allt pekar på att frågan faller i riksdagen, eftersom en majoritet är emot Reepalu-förslaget. Men ändå lägger tre departement ned stora resurser på att arbeta fram propositionen med lagtexter. Därtill kommer att Näringsdepartementet också har ett klart intresse av frågor som rör 1000-tals företag. Här är det både fråga om långbänk och onödigt arbete… Cyniskt att låta miljoner gå till spillo i regeringsarbete när man har annat att göra, bara för att hålla Vänsterpartiet på gott humör.
Det är inte bara näringslivet som varit starkt kritiska mot Reepalu-förslaget. Den myndighet som regeringen normal sätter högt, och därför nästan alltid lyssnar på, är Riksrevisionen. Den viktiga myndigheten “Sågar Reepalus förslag“, enligt SVT. Läs gärna yttrandet.
Dröjsmålet med Reepalu-förslaget beror dock lika mycket på politisk tveksamhet som komplicerade lagstiftningsfrågor. Enligt mina källor. Och lyssnar man med de S-märkta kommunalråden, så är nejet tydligt.