I en stort uppslagen artikel i Dagens Industri den14 juli i somras anklagades Vinnova för att ge stöd till ett företag där ordföranden dömdes till fängelse och näringsförbud.
Vi ger bara bidrag till juridiska personer, säger Vinnovas jurist som försvar. Och fortsätter att det inte är Vinnovas sak att bedöma om en person är lämplig eller inte. Vad då?
Ingen affärsängel eller VC-bolag skulle göra så. De satsar alltid på individen, entreprenören. Inte på företaget, som dock måste vara ekonomiskt sunt givetvis.
Riksrevisionen har tidigare kritiserat Vinnova för detta, men jag tror inte att myndigheten tagit till sig den kritiken.
Detta att individen, företagaren, ska komma i fokus gäller något för andra aktörer att ta till sig, som Tillväxtverket och statliga forskningsfinansiärer.
Detta finns anledning återkomma till, inte minst när det nya statliga riskbolaget Saminvest kommer igång.