GERGILSBLOGGEN

Uppfinningar och patenträttigheterna måste försvaras

I en debattartikel i Dagens Industri i tisdags, 28 januari, tog Håkan Lans och sex andra forskare och uppfinnare till orda. “Regeringen vill inte att brott mot oss skall utredas”, är rubriken. Det låter hemskt, tycker jag. Kan det verkligen vara rätt att Ekobrottsmyndigheten av regeringen fått beskedet att brott mot enskilda inte skall prioriteras? Skall inte den enskilde alltid stå i fokus, undrar vän av ordning.

Om artikelförfattarna har rätt, så finns det inget rättskydd för de som uppfinner. “Kill the inventor” påstår de vara rutinen när storföretag lägger beslag på uppfinningar. Processerna kostar miljoner och pågår ibland i mer än 10 år. Då är uppfinnaren utblottad. Om detta är riktigt måste rimligen regeringen och det politiska systemet åtgärda bristerna.

Vinnova utredde för några år sedan möjligheten att inrätta ett nationellt patentbolag som skulle ge de små uppfinnarna och bolagen muskler. Detta skedde tillsammans med RISE, och resultatet ingavs till näringsdepartementet. Inget särskilt hände på departementet, utan Vinnova fick ett nytt regeringsuppdrag att tillsammans med PRV stödja SME-företag i patentfrågor. För detta uppdrag har 20 miljoner stått till förfogande. Rapport med förslag till åtgärder skall inges till regeringen den 15 mars i år.

Det svenska Uppfinnarkollegiet har gjort en rapport om det nya franska skyddet för patent och annan immaterialrätt. Gjord av Jacob Arfwedson. En jämförelse med USA och Tyskland . Visserligen har Frankrike mycket att ändra på i sin struktur för att bli ett entreprenöriellt land, men det finns inslag värda att studera. Här kan nu ett statligt företag, “Franska Patent” (engelska) gå in och investera i patent för mindre och medelstora företag.